Plagron letos slaví 30 let a proto jsme si pro vás po celý květen připravili slevu 30% na kompletní sortiment Plagron.

Jak to ale všechno vzniklo?

Plagron začal před 30 lety jako malá farma na chov červů. Chov červů byl velmi pracný proces. Zakladatelka Jeanneke Bertels tyto živočichy ukládala do rašelinného substrátu, kteří se jím doslova prožrali, aby mohli vyrůst. Po zhruba šesti týdnech položili červi vajíčka a Jeanneke roztřídila dospělé červi podle velikosti. To se asi po 12 týdnech opakovalo, jakmile položená vajíčka dospěla.

Jak se ukázalo, tento proces přinesl více než pouhé zdravé červy. Bram (nynější ředitel firmy) říká: “Moje matka si vlastně poměrně rychle povšimla, že substrát, pocházející z našich červů měl vysokou přidanou hodnotou pro rostliny. Přestože v něm bylo málo živin, bylo patrné, že rostlinám prospíval. To je proto, že červí mrva mimo jiné obsahuje mnoho enzymů a plísně. A to byl počátek rozhodnutí v tomto pokračovat…


 

Tehdy nebyla ještě vůbec řeč o profesionálním trhu se substráty, jaký existuje nyní. Také co se týče výroby, bylo nutné překonat nutné překážky. Bram: “Tehdy jsme měli jen 50 litrové pytle a žádné zdvihací vozíky jako nyní. Takže jsem všechny ty pytle musel na paletu odtáhnout sám. A objednávka palety pytlů mě rozhodně potěšila méně než mou matku. Velkou podporu jsme ale měli u našeho starého zahradníka Sjefa de Boela, který dokázal odvést kupu práce. Myslím si dokonce, že kdyby nebylo Sjefa, tak by firma neexistovala. Sjef zvládal udělat celou produkci sám. Já jsem býval v podniku v době dovolených nebo o víkendech, ale někteří zákazníci chtěli dostávat objednávky také přes týden.” Vývoj Červí mrvy se tedy transformoval z odpadního produktu k jádru podnikové činnosti Plagronu.

“Díky červí mrvě jsme si uvědomili, jak důležitý je bakteriologický obraz pro dostupnost živin v půdě. Tuto technologii jsme s sebou přenesli i do nových produktů. Jakmile se mrva dostane do půdy, tak se běžně nejprve musí mineralizovat, než je rostlině k dispozici. My jsme zajistili, že naše výrobky již touto konverzí prošly a nemusí v půdě konverzí procházet. Výsledek je, že k tomuto procesu nespotřebujete v půdě kyslík. To umožňuje rostlině lepší růst a kvetení.”

V průběhu let se firma značně rozvinula. Sortiment výrobků se rozšířil, nabylo více zaměstnanců a společnost se začala dívat přes hranice. Navzdory veškerému vývoji se společnost v jednom ohledu ale nezměnila, a to - zákaznický servis. “Jsme sami sebou a nedíváme se na druhé. Máme vlastní normy a hodnoty a podle nich jednáme. V tom jsem se nikdy nezměnili. Zaměření na zákazníka bylo vždy důležité, a tak to i zůstane.